Lite sedda Svenska Filmer - 11.6 -09

Lite sedda Svenska filmer. Faktiskt rätt överraskad för hur många bra Svenska filmer det kommer. Här är några som jag sett den senaste tiden.


Låt Den Rätta Komma In
2008
Tomas Alfredson
Betyg: 4

Året är 1982. Oskar är 12 år och bor i en Stockholmsförort. Han är mobbad och utstött. På dagarna fantiserar han om hur han ska ta hämnd på översittarna i skolan. En dag träffar han flickan Eli i klätterställningen på gården. Eli visar sig inte vara som alla andra barn.

Svensk vampyrfilm? Tja, efter frostbiten så kan man ju inte förvänta sig något annat än en halvkomisk komedi med några splatter-inslag. Men där tänker man helt fel när det gäller "Låt den rätta komma in". Filmen är baserad på John Ajvide Lindqvists bok med samma namn och är en mycket mörk saga. Fotot är något av det snyggaste svensk film kan erbjuda med det härliga gestaltningen av 80-talet som är fylld av nostalgi. Det enda jag blev besviken på var de där otroligt fula CGI-katterna! Själv är jag inte så mycket för vampyrfilmer. Men det här är så snyggt, mörkt, mysig och annorlunda att jag inte kan dra ögonen ifrån den. Det här är ett absolut måste! Filmen är tom. med på IMDB's TOP 250! Och jo, för er som undrar så säger morsekoden i slutet: P-U-S-S.


Mamma, pappa, barn
2003
Kjell-Åke Andersson
Betyg: 3

Drama komedi om två nyblivna föräldrar som lever det perfekta livet tillsammans. En dag träffar pappa Jonny en nybliven mamma på en babyträff. Efter den dagen vänds pappa Jonnys tillvaro upp och ner.

Jag hade inte så höga förväntningar på den här. Trodde att den skulle falla i samma hög som resten av alla dessa komedier som handlar om nyblivna föräldrar. En tramsig film som i bästa fall alltså skulle få en svag tvåa. Men det visade sig faktiskt vara överraskande bra och jag skrattade flera gånger. Det är i och för sig ett rätt tungt ämne som behandlas aningen för lätt. Men man lyckas ändå hålla det på ett underhållande stadie. Det är roligt, lite sorligt, pinsamt och ibland är det bara "Men va faaaan". Det är inte bästa filmen du kan se. Men du kastar inte bort 102min i onödan om du ser den. Klart sevärd.


De ofrivilliga
2008
Ruben Östlund
Betyg: 4+

En tragisk komedi eller en komisk tragedi. Filmen följer fem personer som kommer att hamna inför ett livsavgörande ögonblick. Det är den rättfärdiga lärarinnan, partyprissen, tonårsflickorna, och den envisa gamla pappan.

Här hittar vi mycket välutformade personporträtt av de strålande skådespelarna. Lärarinnan är helt klart en mina favoriter och lätt bästa i filmen. Gillar det lekfulla fotot genom speglar och annorlunda vinklar, känns nästan som att man sitter och smygtittar på personerna i fråga. Det är en film som stannar kvar inom en, det finns så mycket man kan fundera vidare på. Det känns bättre och bättre för varje dag som går. Se den!


Himlens Hjärta
2008
Simon Staho
Betyg: 4-

Fyra personers drama som utspelar sig i två lägenheter. Under en parmiddag berättar frun ur ett av paren om en kollaga som varit otrogen. Historien leder till en hektiskt debatt mellan paren och slutligen en äktenskaplig uppgörelse.

Tänk att en film, som har fyra skådespelare, utspelar sig i två nästan likadana lägenheter och består av endast dialog, kan vara så här spännande och intressant. Jag tycker det här var riktigt bra. Lena Endre var helt fantastisk. Mikael Persbrandt håller sig stabilt som i Stahos förra Bang Bang Orangutang. Jag vet att det inte är en film som passa för alla. Men för alla er som gillar filmer med drivande dialog (typ "12 Angry Men") så är det här en film jag absolut tycker att ni ska testa på.


Mer sedda filmern en annan gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0