Bra uppföljare?

Ibland, och det kan jag säga inte är ofta, kan det hända något så fantastiskt att en uppföljare till en strålande film är bättre, eller lika bra, som originalet. Jepp, du läste rätt! Vilket fenomen. Så för att ni också ska få ta del av denna fantastiska upplevelse har jag samlat ihop några uppföljare som är mins lika bra som originalen.


Aliens
Det som är speciellt med denna uppföljare är att James Camerons konceptet är helt annat än i Ridley Scotts original från 1979. Cameron har hoppat över från det krypande skräck-thriller temat till ett splatterfilmsliknande platå med infernaliskt shoot em' up tema. På vägen fick han även med sig ett 20tal extra Aliens att skaka av sig, och då får vi heller inte glömma deras gigantiska jävla morsa.

Resultatet blev häpnadsväckande bra och är ett strålande exempel på hur man får en uppföljare att bli lika intressant som den första filmen. Här vattnar man inte ut på gångna koncept utan bjuder istället åskådarna på en helt ny och brutal upplevelse.


Termiantor 2
I'll be back, och jävlar anamma han kom tillbaka som aldrig förut! Okej, denna film är ändå den mest omtalade uppföljaren som slår sitt original, alla vet det, så jag tänker inte rabbla så mycket om det. Men ändå, är den bättre än originalet? Svar ja för i helvete! Terminators plats #197 på IMDB's top 250 Movies of All Time lyser långt ifrån lika starkt som Terminator 2's plats #76. Sug på det 80-talister!






Spider-Man 2.1

Vad var det som verkligen saknades i den första Spider-Man filmen? En kick ass jävla skurk! Green Goblin är inget jämfört med Doc Ock, en av de bästa skurkarna som någonsin existerat i superhjältevärlden. ?Tåg-scenen ? i tvåan är helt fantastisk och i Directors Cut versionen (Spider-Man 2.1) är scene så maxad som den kan bli. Ettan var bara ett halvintimt förspel, det är i tvåan som är den riktiga Spider-Man får sin rätta skepnad.






Mad Max 2

Hell yea! Det är ingen fråga om saken, Mad Max två slår ettan med hästlängder. Jag vet det, du vet det, din mormor vet det, ja ALLA vet det! Mad Max som var en riktig lågbudget film pumpades upp med denna uppföljare som var Australiens dyraste film för den tiden. Det skulle få plats säkert tio stycken Mad Max 1 filmer i denna gällande explosioner, vapen, våld, bilar och brutala krockar. På tal om explosioner så hade filmen den största explosionen som en Australisk produktion någonsin haft förut. Den sprängde upp hela jävla inspelningsplatsen!




Batman Returns

Helt klart den bästa Batman rullen, och ja den är faktiskt bättre än Batman Begins. Det är det här som är Batman! Den första Batman filmen var helt okej, men saknade det där mörka, gotiska och lite skrämmande. Batman ska luta mer mot skräck än action enligt mig och Tim Burton fattade slutligen det med den denna uppföljare.






Back to the Future 2
Det som är så bra med uppföljaren till Back to the Future är att den utspelar sig i en helt annan värld, framtiden. Skulle filmen istället fortsatt nöta på samma tidsepok som ettan skulle meningen med den försvinna lika snabbt som Delorian förflyttar sig mellan tid och rum. Det är det som uppföljare handlar om, man vill ha något nytt och inte samma jävla skit man redan sett.

Det är svårt att säga om den skulle vara bättre än originalet. Enligt mig är båda filmerna faktiskt jämlika och det är ju egentligen det som är det ultimata. Synd bara ett det inte riktigt höll ända ut till den tredje installationen i serien.


Shrek 2
Ettan var riktigt rolig men det var länge sedan jag skrattade så jävla mycket som jag skrattade till denna. Filmreferenserna till andra filmer är totalt klockrena och många fler än i ettan, animationerna är snyggare, skämten roligare, Eddie Murphy kör sitt till 110% och Antonio Banderas som "Mästerkatten i Stövlarna" är pricken över i. Det kan inte bli så mycket bättre än detta och det är just därför den är min absoluta favorit inom genren.






Självklart måste även ett axplock av de absolut värsta uppföljarna som mina ögon någonsin beskådat läggas med.



Batman and Robin
Vad i helvete är det här? Batman kör runt i en neonupplyst bil som ser ut som en stor dildo från framtiden, iklädd gummidräkt som luktar latex och har styva bröstvårtor. Storyn är katastrofal och Schwarzenegger har fan ingenting att göra i en Batman film, lika mycket som George Clooney som fan spelar Batman i filmen! Jag får fan huvudvärk bara jag tänker på Clooney i den där kostymen och när Schwarzenegger säger på sin Tyska dialekt; Let?s kick some ice. Jag kan fan inte förlåta mig själv för att faktiskt ha sett den på bio!




Lilla Jönsonligan på Kollo
De två förta filmerna gick väl att kolla på när man var mindre, men det spelar ingen roll hur jävla liten du för att du inte ska fatta att denna film är en enda stor hög med skit! Allt är så jävla uselt så den inte är klokt! Manuset är helt åt helvete, de s.k. "Special Effekterna" får mig att spy och skådespelarna (ungarna) är de sämsta jag sett i hela mitt liv! Fattar inte att de där jävla ungarna ens kunde komma ihåg sina repliker. Nu kanske ni tänker, men var inte så hård, de är ju bara barn, barn är inte så duktiga. Det finns satan hundratals filmer med riktigt duktiga barnskådespelare! Denna är så jävla långt ifrån som det bara går att komma! Som om inte det vore nog så gjordes det ännu en till uppföljare på serien, men den min kära vänner kommer aldrig att ens att komma i kontakt med min näthinna!


Scream 3
Ettan var en riktigt bra och välspelad slasher skräckis som satte en helt ny benämning på teen-slaher genren. Som med de flesta saker som gått bra ska det göra igen och igen tills varenda droppe vattnats ut ur konceptet. Som väntat var Scream 2 en total besvikelse. Den lyckades dock hålla sig kvar med lillfingret hängande över det gigantiska stupet ner till botten där de allra uslaste jävla filmer ligger i en hög och samlar damm. Det är just i den jävla högen som Scream 3 ligger för närvarande, och den kommer att ligga där tills den ruttnat sönder. Konceptet är så jäva urvattnat att omslaget till filmen fan är genomskinligt!





Speed 2: Cruise Control

Vad fan tänkte man här egentligen? Vi kör samma story som ettan fast på en båt istället, det blir säkert skit bra. Jag var 12 år när jag såg denna och redan då förstod jag att det bara var värdelöst skit! Filmen är ett hån mot originalet som är en lysande och spännande action film som lätt kan mätas med Die Hard serien. Uppföljaren kan lätt mätas med... jag gissa!






Aladin and the King of Thieves
Disneys uppföljare brukar oftast inte hålla särskilt bra standard och den tredje filmen i serien är heller inget undantag. I detta fall är det faktiskt en av de sämsta jag sett!

Storyn är kass och det är otroligt dåligt tecknat, Jasmine ser inte ens likadan ut som hon gör i de två tidigare filmerna. Detta är egentligen bara ett längre avsnitt från serien och tydligen bara ett sätt att försöka dra in mer pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0