Senste filmerna i mitt liv

Då var det dags igen, lite filmer som jag har sett på den senaste tiden...


Paris, Texas - 1984
Wim Wenders
4+

Vi får följa en man, Travis, som vandrar genom den stekande heta öknen i Texas, han kommer till en bar där han svimmar, uttorkad och utmattad. Den lokala läkaren får tag i Travis bror efter att ha hittat en lapp med ett telefonnummer i hans ficka. Travis har varit borta i 4 år, hans son är snart 8 och hans fru är borta...

Mycket stark fyra, känner att jag eventuellt måste se den en gång till för att uppskatta den fullt ut och därefter kanske ge den en femma. Det som tilltalade mig mest i filmen var det otroligt snygga och genomtänkta fotot. Skådespelarna är helt fantastiska och jag bara älskar den där långa scenen i slutet när de sitter i båset, helt fantastisk. Filmen känns så före sin tid på något sätt, varför kan jag inte riktigt sätta fingret på. En helt strålande film är det i alla fall.


Il ladro di bambini (The Stolen Children) - 1992
Gianni Amelio
3+

En ung flicka, som sålts av sin mor som prostituerad, blir med sin bror omhändertagna efter polisen fått reda på vad som försiggått. En karabinjär får i uppdrag att eskortera barnen, från Milanos förort, till ett religiöst barnhem. Men barnhemmet vill inte ta emot barnen på grund av flickans förflutna.

Riktigt bra skådespelare och välarbetad karaktärsutveckling. Men någonstans känns det inte riktigt tillräckligt engagerande, det smått släpiga tempot gör även att det blir aningen långdraget. Det är lite för händelselöst för min smak helt enkelt. Det är fortfarande en bra film som garanterat är sevärd, den får en mycket stark trea av mig!
IMDB | Filmtipset


Alice in Wonderland - 1966
Jonathan Miller
3+

En subversiv och mörkare variant av den klassiska barnsagan om Alice i underlandet. Med typisk viktoriansk och gotisk underton plågar filmen Lewis Carroll's originalhistoria, samtidigt som den driver med medelklass-england.

Jävligt mystisk. Filmen är lika ologisk som ens drömmar oftast brukar vara, vilket är helt lysande. Tar ett tag att vänja sig men lyckas man bara koppla bort hjärnan och inte tänka utan bara vara, så njuter man nog lite mer av denna skapelse.
IMDB | Filmtipset


A History of Violence - 2005
David Cronenberg
3-

Familjen Stall lever ett stillsamt liv i en liten stad i den amerikanska landsbygden. En dag händer något, på det lilla cafét som familjen äger, som kommer att förändra deras liv.

Det är en rätt ojämn film som början helt okej men lyckas aldrig bli speciellt intressant, det luktar lite mainstream underhållning med en standard twist över det hela. Skådespelarna är riktigt bra men handlingen, som kunde ha gjorts så mycket bättre, lyckas inte med att leverera. Det finns många saker som lämnas ouppklarade och ibland sitter man där som ett frågetecken. Hur kunde t.ex. Toms son va så jävla bra på att slåss? Ingen jävla aning faktiskt, kanske det är så att filmen egentligen är en smyg-sci-fi och sonen ärvde någon form av kung-fu egenskaper av sin farsa. Nej, en svag trea blir det för min del. Cronenberg får fan ta sig i kragen om han ska imponera på mig, några schysta "döds-scener" lyckades han ändå trycka in i filmen som gör att Violence inte känns helt bortkastat i titeln.
IMDB | Filmtipset

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0