Terminator: Salvation - Recension

Terminator: Salvation
2009
McG (Joseph McGinty Nichol)
Betyg: 3+

Nu i helgen var jag alltså över till Sverige, Stockholm för att ta en titt på McG's re-boot av Terminator franchisen. Mina förhoppningar har minst sagt varit på topp de senaste veckorna. Trots bespottning av arga recensenter med recensioner som haft "Fuck this movie" som finish line, och trots att McG's meritlista bestått av Charlies Angels ett och två. Som det ser ut nu efter premiären så verkar recensenter och biopublik gå lite åt sina olika håll i frågan; var den bra eller bara skit. Tittar man till exempel på IGN UK så ger de filmen 2 av 5, men dess läsare ger den 8,2 av 10. Men vad tyckte då jag om filmen? Recension for you;

THE END BEGINS

Året är 2018. Domedagen har ägt rum. Motståndsrörelsen med John Connor (Christian Bale) i spetsen bekämpar Terminators i den postapokalyptiska framtiden. Så enkelt är det. Och så enkelt önskade jag att det skulle ha varit redan i den tredje filmen. I de två första filmerna blev vi retade med några få scener från kriget i framtiden. Vad de sa med dessa scener var; "kolla vad coolt det här kriget i framtiden är, vad mycket Terminators det finns överallt, se vilka häftiga laservapen de har! ...men det får ni inte se". Det var ett riktigt djävulskap, det och att inte den tredje filmen utspelade sig i framtiden! Men en dröm blev till verklighet när jag fick reda på att vi nu äntligen skulle få uppleva det här kriget fullt ut.

För att inte ge bort överraskningseffekterna så vill jag inte gå in på detaljerna i handlingen. Men det jag kan berätta är att John Connor inte är den centrala person som vi kanske trodde att han skulle vara. John kan även själv bekräfta att framtiden inte är vad han trodde den skulle vara - alltså så som hans mor Sarah Connor berättade för honom att den skulle vara. Utvecklingen har lett till något mycket värre.

Terminator: Salvation är kort sagt en specialeffektsorgie som frossar i explosioner och Terminators i alla tänkbara former. Det är rå action, minst sagt. Man försöker inte dölja något utanför bild heller - McG vill visa oss allt. Men visst hade man önskat lite mera blod. PG-13 stämpeln tonar märkbart ner elementen från de förra filmerna (som var ratade R av MPAA). Men det är väl så här framtidens action filmer kommer att se ut; massor av explosioner och döda människor, men inte en droppe blod. Löjligt!

Handlinsmässigt finns det vissa frågetecken som aldrig riktigt rätas ut, vilka kan jag inte gå in på mer i detalj. Det kan visserligen vara så vi kommer att får reda på dessa frågor i de två kommande filmerna - men som det är nu känns det rätt diffust. Storyn överlag vacklar en aning i början och det är svårt att veta hur man riktigt ska hålla greppet om den. Det blir dock bättre mot mitten av filmen.

Vad det gäller Christian Bale så gör han en rättvis tolkning av John Connor. Punkt. Det finns små detaljer som folk har stört sig på - som att han kör för mycket med den där mörka rösten från Batman. Jag tycker inte ens att det är märkbart och absolut inte något irritationsobjekt. Han tar dock mycket plats i scenerna och de andra lämnas lite utanför när han är i bild.
Bales motspelare, Sam Worthington, gör även han ett bra jobb som den mystiska Marcus.Wright. Det var faktiskt James Cameron (Terminators skapare) som rekommenderade honom för McG efter att Wothington gjort så bra ifrån sig i Camerons kommande film Avatar.

McG har som bekant bespottats av kritiker och Terminator fans sedan dag ett då hans namn fanns med i samma mening som Terminator: Salvation. Likaså av mig. Men han har lyckats övertyga mig - McG kan göra annat än töntiga chick-flicks á la Charlies Angels. För det jag verkligen gillar med den här filmen är den postapokalyptiska atmosfären, att man faktiskt får se så många Terminators i detalj och att det alltid är rakt på. Det töntas inte runt med löjliga skämt som trycks in för att lätta på stämningen. Något som tycks vara standard i actionfilmer nu för tiden. Jag tittar bland annat ner på er Star-Trek och Wolverine. Här är det är grått, kallt och rått.

Det är många plus och minus, så det är rätt svårt  att dirigera fingret på betygskalan här. Jag kan inte kalla den en absolut Terminator film, men jag kan heller inte säga att det är en värdelös hög med skit som aldrig borde ha fått sett dagens ljus. Här finns små hinter till tidigare filmer i serien och en T-800 som gav mig rysningar. Den är klart bättre än trean och som en upplevelse på bio är den ett självklart måste. I sin helhet är det en bra film som får mig att längta efter nästa installation. Stark trea för min del.

Trailer