Lite sedda filmer från senaste veckan

Jag får börja här då med några filmer jag sett den senaste veckan.


Den Brysomme Mannen 2006
Jens Lien
Betyg: 5

Här har vi ett oväntat mästerverk som tog mig på sängen. Hade inte hört något om den här filmen tidigare och visste inte alls vad den handlade om. Snacka om att bli positivt överraskad. Jag kan faktiskt gå så långt och säga att det är en av de absolut bästa nordiska filmer jag någonsin sett.

Andreas kommer med bussen till en ny stad. Han kommer inte ihåg varifrån det är han kommer eller vad han gör där. I staden får han ett jobb på ett kontor och träffar även sin nuvarande fru. Andreas lever det perfekta livet. Men det är något som känns underligt med staden och människorna i den.

Fotot är vackert, skådespelarna välspelade och karaktärerna "intressanta", som filmen. Här finns även en skön känsla av surrealism. Ett möjligt svar på filmen fanns i ens huvud, men att man sedan inte fick det svaret bekräftat i slutet gjorde bara filmen intressantare. Jag tycker inte att man alltid ska få allt klart för sig, ibland är det mycket roligare att själv få fantisera vidare och göra sina egna slutsatser. Det här är en film som absolut måste ses.


There Will Be Blood 2007
Paul Thomas Anderson
Betyg: 4+

There Will Be Blood, regisserad av hjärnan bakom Magnolia och Boogie Nights, blev filmen som fick dela på Oscarstatyetterna med No Country for Old Men i år. Vilket alltså måste vara ett bevis på att det är en av årets bästa filmer.

Filmen utspelar sig i början av 1900-talet i Texas där vi får följa Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis) som är på uppgång i den nytillkomna oljebranschen.

Filmen börjar helt fantastisk. Oscarstatyetterna för foto och bästa manliga skådespelare var mycket välförtjänade. Daniel Day-Lewis gör otroligt bra ifrån sig och fotot går inte ens att beskriva med ord. Jag får lite vibbar av Kubricks "2001" i det dialog fria öppningsscenerna, bra/dåligt? En trevlig ?nod? enligt mig. Filmen håller sig stabilt på topp rakt igenom, enda tills den börjar närma sig slutet. Här känns det inte riktigt lika stabilt längre. Det blir aningen utdraget i mitt tycke och det är mycket på grund av känslan jag får här som betyget sänks till en stark fyra.
Det är en oerhört vacker film med helt otroligt foto. Den här filmen kommer bli ett måste att ha på Bluray, 1080p *drägel*


Cloverfield 2008
Matt Reeves
Betyg: 3+

TV-Serieregissören Matt Reeves tyckte det var dags att släppa löst ett monster i New York igen. Tydligen trodde han att vi inte fått nog av att se monster trampa sönder Manhattans skyskrapor och hugga huvudet av frihetsgudinnan.

Det har varit mycket "hype" om den filmen. Alla som sett den har sagt så mycket bra om den och det har gjort mig rätt entusiastisk. Nu när man då äntligen sett den så kan jag inte förstå vad det var som alla var så begeistrade över.

Det är helt klart en schyst "Godzilla meets Blairwitch", men mycket mer än det är det inte. Den har några spännande scener som håller tempot uppe och den korta speltiden gör att man inte hinner bli uttråkad, vilket är bra. Upplägget och sättet det hela drar igång på är även schyst. Monstret är dock en ful CGI-klump och förstör mycket av känslan. Att se den på bio skulle säkert ha speglat filmen mer rättvist. Så här hemma i tv-soffan är det mest bara en OK helg-action som helt klart är sevärd. Nämnas ska att den är betydligt mycket bättre än monsterfilmen The Host.


Zhmurki (Dead Man's Bluff) 2005
Aleksej Balabanov
Betyg: 3+

Jag tror faktiskt att det här är den första ryska filmen jag sett, vilket bara det var lite spännande. Upplägget är en blandning av Guy Richies Lock, Stock och Snatch, fast i Ryssland. Sergej och Simon som är två indrivare för en gangsterboss måste ta tillbaka en väska med heroin för att rädda sina liv. Problemet är att två andra gäng även vill ha tag på väskan. De i sin tur tror att väskan innehåller en stor summa pengar.

Aleksej Balabanov har lyckats snickra ihop en riktigt underhållande ?Snatch Clone?. Karaktärerna är coola och handlingen har en hel del "twist & turns". Visst har man sett det mesta förut, men inte med en rysk 80-tals känsla i grunden. Den är lite seg startad, men mott mitten vänder den. Slutscenerna är riktigt bra. En stark trea tycker jag den absolut är värd.


Det var det. Ska försöka börja uppdatera här på bloggen varje dag nu så välkommen åter!
// Matias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0