Filmrecension - Blood Tea and Red String

Grävde bland några äldre recensioner jag skrivit tidigar och hitta denna intressanta film som jag tycker är värd en plats här på FiLMANiA.

Regissör: Christiane Cegavske
År: 2006
Betyg: 3+

Detta är en stop-motion film med dockor menad för vuxna tittare. Filmen är helt dialogfri och tog hela tretton år att färdigställa. Resultatet är rätt så mäktigt

Historien berättar om kampen mellan de nobla vita mössen och de mystiska varelserna som bor inne i en gammal ihålig ek. Mössen ger varelserna i uppdrag att skapa en vacker docka åt dem. Men när dockan är färdig blir varelserna förälskade i henne. De vägrar lämna över dockan till mössen som i sin tur blir rasande. En natt bestämmer sig mössen för att rymma iväg med dockan.

Jag tycker det är väldigt svårt att betygsätta något som detta, då det inte alltid är så lätt att ta till sig av allting som Cegavske har att erbjuda den som tittar. Som ett stycke konst är den definitivt värd en femma, men om man ser den som en film menad för underhållning sjunker faktiskt betyget ett par steg. Summa summarum landar den på en stark trea för min del. Mycket på grund av det enorma arbetet och de fantastiskt vackra animationerna som lyfter upp det långsamma tempot.


Trailer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0