Blu-ray här för att stanna?

Revolution
När VHS'en kom i slutet av 70-talet så var det revolutionerande. Man kunde nu se film hemma precis när man själv ville. DVD-formatet som kom i mitten av 90-talet öppnade även det upp helt nya möjligheter. Det var praktiskt, bättre bild och 5.1-ljud, extramaterial var standard och det var billigare att framställa DVD-skivor än VHS-kassetter.


Uppgradera filmsamlingen

Det har nu gått lite mer än 10 år sedan format bytet VHS-DVD. Idag är det Blu-ray som står för revolutionen, som nu går under namnet High Definition. Men hur länge kommer det då ta innan vi återigen ska uppgradera våra filmsamlingar till ett nytt format? Jag tror inte det kommer ta mer än 10 år förens ett nytt och bättre format än Blu-ray kommer att lanseras. Frågan är dock, kommer vi att behöva det?

1080p räcker i framtiden
Det sägs att man inte ser någon märkbar skillnad mellan 720p och 1080p på en TV som är mindre än 37". Alltså de som har en 32" TV, och en DVD-spelare som skalar upp DVD-filmerna till 720p, har egentligen ingen större nytta av Blu-ray. Så om man idag köper en TV på 50" så ska man klara sig med Blu-ray gott och väl även i framtiden.

Långlivat
Jag tror Blu-ray-formatet kommer vara det mest långlivade formatet hitills. För vi kommer inte att behöva ett bättre format, i alla fall inte för "vanlig" hemma användning. Visst ökar storleken på våra TV-apparater och det i sin tur kräver ett mer högupplöst format. Men mycket större än 50" vet jag inte om folk börjar släpa in i sina vardagsrum. Majoriteten har inte ens utrymme för en så stor TV.

 Filmerna ingenting värda
När DVD'n började göra sin frammarsch blev de svarta VHS-kassetterna näst intill värdelösa. Jag sålde mina för 1-2e på loppmarknad, fick inte ens alla sålda. Jag började sedan köpa på mig filmerna jag ägde på VHS i det nya DVD-formatet. Allt var frid och fröjd tills jag hörde om att HD-formatet var på inkommande. Nu tänkte jag att jag skulle vara i tid och började sälja bort min DVD samling för att göra plats för det nya formatet. Nu, när jag för andra gången köper mina favoritfilmer hoppas jag att jag inte kommer att behöva göra det igen om 10 år. Och det tror jag inte heller.

Blu-Ray är här för att stanna
Jag tror Blu-ray är formatet som är här för att stanna. Det är bara rika människor som kommer att ha nytta av ett bättre format till sina 70" TV-apparater. Vi vanliga människor som nöjer oss med en 50" TV kommer klara oss med 1080p. Blu-ray for the win!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0