Senaste sedda filmerna - 19 juni -08

Den senaste veckan har det varit riktigt bra väder. Ja usch! Solen har skinit och det har nästan inte varit några moln på himlen. Helt perfekt sommarväder alltså, SKIT! Varför är då inte jag speciellt glad över detta? För att jag har legat inne i feber med gardinerna fördragna och med en hög av snytpapper framför mig. Det är fan inte roligt att vara sjuk när det är sommar. Nå, jag har i alla fall haft en ursäkt till att ligga i soffan och kolla på filmer och tv-serier hela dagarna.

Före jag blev sjuk hann med en sväng över till Sverige för att gå på bio. För ja, det finns faktiskt inte någon jävla bio på Åland! Biovalet blev Iron Man. Aningen förgången i biovärlden bland alla nya premiärer, men eftersom alla nu snackat om den så mycket så tänkte jag varför inte? Att den dessutom är med bland IMDB's top 200-lista övertygade mig om att det var på bio denna film skulle ses.


Walk Hard 2007
Jake Kasdan
Betyg: 2+

Det finns ju parodier på allt i dagens läge. Så klart ska ju även musikfilmsbiografierna få en egen. Idén låter lite små kul. Musiklegenden Dewey Cox, ja han är en fiktiv person, berättar sitt livs historia med alla "bio-pic" klyshor som går att använda sig av.

Kanske är det jag som inte sett tillräckligt många musikbiografi-filmer för att tycka att den här var speciellt rolig. Visst fanns det saker som var riktigt roliga. Ta bara scenen på hotellrummet med den där kuken, ha ha ha. Fan vad jag skrattade. Texten till duettlåten var även lite smårolig. Men förutom några få guld korn här och där i början, mot slutet är allt guld vaskat, så är det väldigt tunt på rolig humor. Filmen drunknar snabbt i ett långtråkigt och segt träsk som den aldrig lyckas ta sig upp ur. En stark tvåa för min del.


Power Rangers - The Movie 1995
Bryan Spicer
Betyg: 1+

Story? Power Rangers slåss mot onda monster som vill ta över världen, eller typ förstör den? The Bad guy heter Ivan Ooze och han är bokstavligt talat en rätt slemmig typ. Med sitt slime planerar han att ta över världen. Han börjar så klart med den lilla staden Angel Growe där Power Rangers har sitt näste.

Faktiskt riktigt jävla dålig. Men ändå rätt underhållande. Filmen är som ett längre avsnitt ur TV-serien som man så glatt älskade som liten. I dagens läge har dock den där kärleken svalnat och frysit till is för länge sedan. Usla vajer-effekter varvat med föråldrad CGI och totalt patetiska dialoger är vad man blir bjuden på. Allt har dock en rätt skön 90-tals charm, men efter 30min börjar man snabbspola för att inte somna. Theme låten är dock kick ass även i dagens mått och den finns så klart med i filmen. Stark etta?


Death Line 1972
Gary Sherman
Betyg: 2+

Brittisk thriller/skräck från 70-talet, går även under namnet Raw Meat. Handlar om att en person mystiskt försvinner på Russel Square's tunnelbanestation. Svaret på gåtan tycks leda mot en gammal tunnel som rasade och stängde in ett flertal personer.

Det är småskön dialog på ett sådär brittiskt sätt genom hela filmen. Dock alldeles för mycket och för lite verkstad. Den har helt klart sina stunder, men dessa är väldigt få. I längden blir det aningen tröttsamt.


Day of the Dead 1985
George A Romero
Betyg: 3+

Romeros gamla zombie-klassiker. Skäms lite över att jag inte sett denna tidigare. Filmen följer en grupp överlevande på en militär anläggning under jorden. En professor försöker lösa gåtan bakom zombierna och deras jakt på färskt människokött.

Lite för mycket prat och för lite Zombies, till en början. Man kunde ha tagit bort lite onödig prat-utfyllnad i mitten. Filmen kändes aningen för lång. 10min kortare och den kunde ha slutat på en svag fyra. Splatter-scenerna är i alla fall riktigt bra och mycket blod bjuds det på. Musiken är för övrigt en katastrof.


Torsk på Tallin 1999
Tomas Alfredson
Betyg: 5

En dokumentär-liknande film om en grupp svenskar som deltar i en arrangerad resa till Tallin för att hitta kvinnan i sitt liv.

Man måste helt klart se den 35min långa bonusfilmen på DVD'n som ger mer bakgrundsfakta om karaktärerna. Gustafson äger helt klart filmen med sina tre karaktärer. Allt är väldigt tragiskt men det är ändå humoristiskt, ibland vet man faktiskt inte om man ska/får skratta. Allting är i alla fall riktigt bra gjort. Man kanske inte förstår hur bra filmen är fören man tänkt igenom den några gånger. Slutresultatet blir en femma för min del. Den här filmen och Fyra Nyanser av Brunt visar att dessa herrar är Tragik-Komikens mästare i Sverige.


Iron Man 2008
John Favreau
Betyg: 4-

Vapentillverkaren Tony Stark konfronteras med sina forna synder efter att ha blivit skadad av ett av sina egna vapen. Utrustad med en högteknologisk skyddsdräkt blir han Iron Man och börjar bekämpa ondskan över hela världen.

Trodde faktiskt inte den skulle hålla så pass bra som den gjorde. Det var ren underhållning från början till slut. Kanske inte så engagerande, men den blev aldrig tråkig och höll tempot genom hela filmen. Klart en av de bästa super-hjälte-filmerna jag sett tillsammans med Batman Begins och Spider-Man 2. Svag fyra landar den på för min del.


Det var filmerna för den här veckan. Elle jo, såg faktiskt Sweeney Todd här om dagen med min flickvän också. Måste bara återigen påpeka att det är dem enda musikalen jag faktiskt tycker är riktigt jävla bra.

Med det får jag önska er en trevlig Midsommar. Titta förbi en sväng i morgon för en liten kortfilm att fördriva tiden med före festen börjar! Ha det.
// Matias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0