Senaste Sedda Filmerna 17 juli -08

 Hamlet Goes Business 1987
Aki Kaurismäki
Betyg: 4-

Hamlet Liikemaailmassa, Kaurismäkis skildring av Shakespears Hamlet. Här som delägare på ett gummiföretag i Finland.

Först känns det riktigt bra. Sen går det lite ner. Slutligen är det aningen skruvat med bra vändningar i storyn. Det är inte en av Kaurismäkis bästa, men den har en speciell känsla över sig. Det är inte riktigt Kaurismäki, även fast det egentligen är det. Det är svårt att sätta fingret på. Jag rekommenderar den till mer inbitna Kaurismäki fans.


Empire of the Sun 1987
Steven Spielberg
Betyg: 5

Spielbergs storslagna film om 40-talets Kina då Shanghai togs över av Japanerna. Historien följer nioårige Jim som växte upp med sin familj bland Shanghais brittiska överklass. När kriget bryter ut splittras familjen i folkmassorna med flera tusen människor på flykt. Jim finner sig övergiven och blir tvungen att ta sig fram på egen hand.

Jag är svag för sådana här storslagna filmer med "mastodontmanus". Historien är väldigt mäktig och tar många vändningar i de olika kapitlen. Intressant med den invävda historielektionen också, speciellt eftersom man själv ska iväg till Kina här inom kort. Skådespelet är lysande, speciellt Malkovichs. Tyckte hela tiden att den där ungen påminde om Christian Bale, men tänkte att det kan ju inte vara han. Gissa om jag blev förvånad då jag läste eftertexterna. Jag tror det här är en lite bortglömd film och det är säkert många som helt gått miste om den. Jag har bara en sak att säga till er, se den!


Hellraiser 1987
Clive Barker
Betyg: 3

Frank får tag på en mystisk ask som öppnar upp en port direkt till helvetet. I vindsvåningen i hans hus möter han tre demoner som kommit för att tortera honom till döds. Några år senare flyttar Franks bror in i de ödelagda huset med sin fru. De båda börjar känna av en mycket konstig atmosfär i huset. Frank har nämligen lyckats fly från helvetet och återvänt som en demon.

Nej, jag har aldrig sett Hellraiser. Hur otroligt det än låter så har jag bara inte sett den, inte någon av uppföljarna heller för den delen. Nu när man fick med filmen med senaste numret av "Allt om Film" så tänkte jag; va fan, börjar bli dags och se den där jävla rullen någon gång. Så jag köpte tidningen och såg filmen.

Det var en helt okej skräckis måste jag säga. Schysta specialeffekter och sådär lagom med gore. En sak jag inte förstår är varför Pinnhead är den centrala figuren när det snackas Hellraiser. De två andra snubbarna är ju minst lika, om inte mer, skrämmande än honom. Kultskräckis är den och helt klart värd att ses är den också.


Funny Games (U.S.) 2007
Michael Haneke
Betyg: 4

En familj anländer till sitt sommarställe ute på landet. De får besök av två till synes trevliga och artiga män. Men när männen blir bedda att lämna huset börjar familjens mardröm.

Haneke har här gjort en re-make på sin egen film, som jag faktiskt inte sett ännu. Den här re-make'n var i alla fall riktigt bra och jag kan tänka mig att originalet är bättre. De där två killarna var jävligt äckliga och sliskiga, speciellt han med blont hår. Fick obehag direkt jag såg honom. Det där inbakandet av parallella världar vet jag dock inte om jag tycker var så speciellt bra, man borde i så fall ha utvecklat det lite mer. Men det bidrar ändå till en del genomtänkande och analys.


Det var filmerna för den gångna veckan. Nästa vecka kommer det inte bli så mycket film eftersom jag kommer att arbeta arslet av mig på både mitt vanliga jobb och Rockofffestivalen här i Mariehamn. Får se om jag hinner skriva något alls... :/
// Matias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0